Vanaf 1 april 2017 kan u als onderneming enkel nog digitaal aangiftes doen van een schuldvordering in een faillissement!

Sinds 1 april 2017 is RegSol, het Centraal Register Solvabiliteit, van start gegaan. Via dit register wordt het faillissementsdossier digitaal opgeslagen. Zo zal de communicatie tussen de verschillende actoren van het faillissement versnellen en vergemakkelijken.

De werking van het register werd  vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 23 maart 2017 houdende de werking van het Centraal Register Solvabiliteit, dat op 27 maart 2017 in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd.

RegSol biedt niet enkel voordelen voor de schuldeiser, maar zal ook toegankelijk zijn voor alle actoren van het faillissement: de gefailleerde, de curator, griffiers, magistraten,de rechter- commissaris en belanghebbenden.

Wat zal er nu voor u, als schuldeiser, veranderen?

Sinds 1 april 2017 kan u als onderneming, ook voor bestaande faillissementen, uw aanvraag van schuldvordering enkel nog digitaal verzenden. Dit doet u via www.regsol.be.

Als Belgisch rechtspersoon bent u verplicht uw schuldvordering digitaal in te dienen. Indien u een natuurlijke persoon bent heeft u de keuze om de schuldvordering digitaal in te dienen of schriftelijk in te dienen bij de curator.

Het indienen van uw schuldvordering wordt voltooid na het betalen van een retributie van 6 euro per schuldvordering. Uw aanvraag komt dan rechtstreeks terecht bij de curator die vanaf dan het faillissementsdossier verder zal beheren.

Na het voltooien van de schuldvordering krijgt u toegang tot het faillissementsdossier en kan u uw aanvraag van schuldvordering eventueel nog wijzigen.

Indien u nog vragen heeft over RegSol of het indienen van uw schuldvordering, aarzel dan niet om ons te contacteren.

 

Steven Boeynaems

steven@dilaw.be